De nieuwe veganist: van activist naar levensgenieter

Veganisme is een leefstijl aan het worden die staat voor genieten in stijl met respect voor mens, dier en natuur

25 MEI 2016, VEGHEL
Samenvatting
Wat begon als een protest tegen de bio-industrie is uitgegroeid tot een positieve manier van leven waarbij genieten voorop staat. Het veganisme groeit in populariteit en zal zich ontwikkelen tot een meer gangbare manier van leven waarbij plantaardige voeding centraal staat. Dit constateert Lisette Kreischer, onder andere bekend van de vele boeken die zij schreef over plantaardig leven. De afgelopen twee jaar steeg het aantal ‘fulltime’ veganisten in Nederland naar schatting met zo’n 15%. De reden is tweeledig: enerzijds ontdekken mensen in de media en restaurants hoe smaakvol en rijk plantaardig eten is, anderzijds zijn mensen bezig om tot hun kern te komen en beseffen dat een mooie wereld begint met aardig zijn voor jezelf. De schrijfster is de aankomende weken actief als Ekoplaza ambassadeur tijdens de Gezonde Leefstijlweken en geeft op zaterdag 28 mei een lezing over Plant Power bij Ekoplaza Stadhouderskade te Amsterdam.

De boodschap van Lisette Kreischer is dat we alleen aan een betere wereld kunnen werken als we zelf vrolijk en gelukkig zijn zonder te gefixeerd bezig te zijn met wat wel of niet mag. Gelukkig ziet zij veel positieve ontwikkelingen op het gebied van plantaardig leven: ‘Het aantal nieuwe (kook)boeken over plantaardig eten blijft groeien, op Instagram komen de meest smaakvolle vegan gerechten voorbij en alleen al in Amsterdam openden er afgelopen maand vijf veganistische restaurants. Ook dit initiatief van Ekoplaza bewijst dat plantaardig eten smaakvol en toch eenvoudig kan zijn. De plantaardige keuken is hot.’ Dankzij al deze ontwikkelingen groeit het aantal mensen dat parttime plantaardig eet, ook wel de Flexinist genoemd. Veganisme is een leefstijl aan het worden die staat voor bewuster genieten van het leven.

Het veganisme als activisme
Het veganisme kreeg een vlucht in de jaren ’80 toen dierenactivisten in opstand kwamen tegen de bio-industrie en overproductie van voedsel na de Tweede Wereldoorlog. Zij waren de grondleggers van het veganisme en lieten de wereld zien dat verandering bij jezelf begint. Dankzij deze eerste generatie veganisten begonnen mensen zich bewuster te worden van de positieve invloed die mensen, dieren en de natuur op elkaar kunnen hebben.

Fixatie op strak lijf
De opkomst van het veganisme staat los van de health trends waarbij men gefixeerd is op een strak lijf. Lisette Kreischer benadrukt dat plantaardig leven betekent dat men op een ontspannen manier geniet van wat Moeder Natuur te bieden heeft en dat je jezelf leert erkennen in je volle perfecte hoedanigheid.

Gezonde Leefstijlweken
De Gezonde Leefstijlweken van Ekoplaza hebben als doel om mensen te laten zien hoe zij een gezondere leefstijl kunnen volgen. Verschillende ambassadeurs delen hierbij hun persoonlijke tips en recepten om te laten zien dat er meerdere manieren zijn om gezonder te leven. De lezing van Lisette Kreischer op zaterdag 28 mei begint rond 14.45 uur bij Ekoplaza Stadhouderskade te Amsterdam.Kookprinses Sandra Pilkes zal tussen 15.00 en 17.00 uur plantaardige hapjes serveren. Klanten ontvangen van 25 mei tot en met 7 juni een boekje met eenvoudige en smaakvolle recepten en praktische tips van Lisette Kreischer bij een aankoopbedrag van 15 euro.

Over Ekoplaza

EkoPlaza is met 70 winkels en een webshop de grootste biologische supermarktketen van Nederland. Bovendien is EkoPlaza de enige keten in Nederland die het EKO certificaat mag voeren, wat betekent dat tenminste 90% van het assortiment geheel biologisch is, waarbij dit percentage bij 3 van de 4 versgroepen zelfs 100% is. Hiermee is EkoPlaza hard op weg om haar missie te realiseren: biologisch eten voor iedereen bereikbaar maken. De EkoPlaza-visie is samengevat in vijf keuzes: betaalbaar biologisch, bewust lekker eten, persoonlijk en dichtbij, verrassend gevarieerd en een eerlijke samenwerking. Meer info op www.ekoplaza.nl.